Gode idéer skabes.
For det første har innovationsstudier vist gang på gang, at bestræbelserne på at lykkes med noget nyt ofte ender i ingenting. Som mennesker holder vi os gerne til det udgangspunkt vi står med og er trygge ved. Og en idé kan virke nok så genial på tegnebrættet, men hvis ikke den når opbakning, bliver der ikke skabt innovation.
For det andet har innovationsstudier også vist igen og igen, at slutproduktet af en succesfuld innovationsproces ikke ligner den idé, det hele startede med. Kodak blev fx verdenskendt, da de gjorde kameraet til allemandseje, men følger man tilblivelseshistorien, finder man et rodet forløb som leder tilbage til en idé, som stort set ikke kan genkendes i slutproduktet (Latour 1991).
Tanken om, at innovation handler om først at finde en god idé og derefter implementere denne idé, er simpelthen problematisk i de fleste tilfælde. Samtidig med at en idé udvikles, bliver den ændret, formet og ultimativt skabt. Derfor er det som regel også uhensigtsmæssigt at adskille idéfase og implementeringsfase i et innovationsforløb. At opdele i faser gør måske opgaven mere enkel at gå til, men det er på bekostning af sandsynligheden for succes. Hvis der skal være guld for enden af regnbuen, så skal idéarbejde og implementering væves så meget sammen som muligt.
af Mads Bendixen, 14. marts 2014