Af Thomas Rosenberg, cand.psych.
Hvad er du: “Badass” eller “bullshitter”, når det drejer sig om innovation?
Et mere relevant – og interessant – spørgsmål er dog i hvilken udstrækning den organisation du arbejder i er innovations “badass” eller “bullshitter”?
Så stil dig selv følgende spørgsmål, og forsøg at svar ærligt (i det mindste over for dig selv):
Fortvivl ikke…endnu.
Ifølge ledelsesekspert Gary Hamel (2007) er det kun en håndfuld af virksomheder på verdensplan, der for alvor har mestret at gøre innovation til et kerneområde for samtlige medarbejdere hver dag. Og derved adresseret en af de største udfordringer i det 21. århundrede hvad angår virksomheders overlevelse: “How to get every mind into the game”.
Så selv om innovation er et flittigt benyttet buzzword i alle organisationer med respekt for sig selv, er der en påfaldende kløft mellem retorik og realitet.
Typisk skaber vi innovationsprojekter og specialiserede “ghettoer” (fx R&D), der tager sig af innovation i stedet for at skabe organisationer, der er innovative fra top til bund. Vi betragter med andre ord innovation som en bibeskæftigelse, hvor “business as usual” aldrig bliver til “innovation as usual”.
Spørgsmålet er hvor længe mere vi kan tillade os at praktisere denne form for “innovationschauvinisme”, hvor “almindelige” medarbejderes potentiale som ekstraordinære innovatorer får lov til at ligge uforløst hen? Indtil vi får løst denne udfordring må de fleste af os nok lære at leve med at være “bullshittere”, der ihærdigt drømmer om at blive “badasses”.